×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خدمات بانکی متاثر از رایانش ابری

فابانیوز؛ رایانش ابری یا پردازش ابری مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های کامپیوتری است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانه ای (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه و زیرساخت قوی ارائه می‌کند. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده‌است.

به گزارش فابانیوز؛ منظور از ابر شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاع دقیقی ندارد. در نمودارهای شبکه‌های رایانه‌ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکه اینترنت استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رایانش ابری، کاهش قابل‌توجه در هزینه‌های فناوری اطلاعات (تبدیل هزینه‌های سرمایه‌ای به هزینه‌های راهبری) است.

رایانش ابری یا پردازش ابری مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های کامپیوتری است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانه ای (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه و زیرساخت قوی ارائه می‌کند. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده‌است

با استفاده از ابر، بانک‌ها می‌توانند نیاز‏های سخت افزاری جدید خود را برون سپاری نمایند و هزینه استفاده از آن را بر اساس مدل پرداخت به میزان استفاده بپردازند. تهیه دیتاسنتر هزینه بسیار زیادی را دارد، ضمن اینکه نگهداری از این تجهیزات نیز باعث تحمیل هزینه های بسیاری می شود. با استفاده از سرویس های ابری حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از هزینه ها که مربوط به تهیه سخت افزار است، کاهش می یابد.

در این حالت بانک نیازی به خرید، تنظیم، برپایی و نگهداری از منابع سخت‌افزاری ندارد و در نتیجه هزینه‌های آن کاهش می‌یابد. داشتن یک مرورگر وب و یک واسط ضعیف جهت استفاده از تمام امکانات موجود در ابر کافی است.

رایانش ابری تکنولوژی جدیدی است که اخیراً توجه بسیاری از بانک‌ها و سازمان‌ها را به خود اختصاص داده و قابلیت‌ها و مزایای چشمگیری را در عرصه خدمات نوین بانکی پیشروی صنعت بانکداری قرار داده است. رایانش ابری در فراهم‌کردن میزان منابع درخواست شده توسط کاربران انعطاف ‌پذیر است. ابر علاوه بر پوشش مشکلاتی نظیر عدم کارایی سرورهای ارائه‌دهنده خدمات، راه‌حل‌های نوینی را برای مشکلات نرم‌افزاری ناشی از وجود پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌دهد. سیستم‏های ابری در رویارویی با خطا دارای تحمل‌پذیری بالایی هستند و سرویس‌هایی که توسط ابر فراهم می‌شود، دسترس‌پذیری بالایی دارد. مشتریان در ابر علاوه بر دارابودن محیطی متناسب با علایق و نیازهای خود، تنها برای آنچه مورد استفاده قرار داده‏اند، هزینه پرداخت می‌کنند.

گسترش چشمگیر فناوری‌های نوین در عرصه رایانه و اطلاعات و فراگیری دنیای دیجیتال در بین همه اقشار جامعه سبب شده تحولی عظیمی در روش‌های کارکرد و نگرش افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها ایجاد گردد.ظهور پدیده‌هایی چون کسب‌وکار الکترونیک، بانکداری الکترونیکی و هوش تجارت هوشمند، از جمله نتایج برجسته و دلایل نفوذ فناوری اطلاعات در بعد اقتصادی می‌باشد.رایانش ابری از مهمترین فناوری ها به شمار می رود که باعث ایجاد تحولات عظیمی در زمینه فناوری اطلاعات یا IT شده است.

مهاجرت به ابر و انتخاب نوع استفاده به‌عنوان زیرساخت، پلتفرم و یا نرم‌افزار بسته به نوع کارکرد بخش‌هایی است که طبق استراتژی بانک، به ابر مهاجرت داده می‌شوند. عموماً کارکردهای غیرحساس مانند وب‌سایت بانک به ابر عمومی منتقل شده و به میزان حساس بودن داده‌های کارکرد موردنظر، از ابرهای ترکیبی و یا خصوصی استفاده می‌شود. همان‌طور که در نمونه‌های موردی ملاحظه شد، بخشی از کارکردهای مربوط به داده‌های حساس، همچنان بر بسترهای درون بانکی باقی خواهند ماند.

همه ما امروزه از وسایل گوناگونی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنیم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. فلش مموری ها ، حافظه‌های خارجی بسیار کاربردی هستند که در ظرفیت‌های گوناگون تولید شده‌اند و فضای مناسب و امنی را برای ذخیره‌سازی داده‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. کارت‌ های حافظه نیز نوع دیگری از تجهیزات ذخیره‌سازی هستند که در ابعاد بسیار کوچک ساخته شده اند و به سادگی درون بدنه گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

برخی موانع در پذیرش رایانش ابری وجود دارد که باعث کندی استفاده از آن در بانک‌ها می شود یکی از مهم‌ترین موارد امنیت است که به سه صورت مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد:اولین دسته از مشکلات امنیتی، کمبود شفافیت در زمینه کنترل دسترسی و امنیت اطلاعات می‌باشد. ممکن است، در بانک نیاز به کنترل دقیق و مؤثر برخی از اطلاعات باشد و بر دسترسی و امنیت آن نظارت شود. رایانش ابری ممکن است، امکان نظارت فوق را فراهم نکند. دسته دوم از مشکلات امنیتی مالکیت داده و سرمایه فکری است. هنگامی‌که اطلاعات در مراکز داده خارج از سازمان نگهداری می‌شوند، احتمال استفاده غیرمجاز از این اطلاعات افزایش می‌یابد.

نهایتا امکان عدم رعایت قوانین و مقررات محرمانگی داده‌ها می‏باشد. داده‏های موجود در ابر ممکن است، در مکان‌های بین‌المللی مختلفی نگهداری شوند. برخی از دولت‌ها بخصوص اعضای اتحادیه اروپا، قوانینی در زمینه منع ارسال برخی اطلاعات شخصی به خارج از مرزها را دارند. به‌علاوه قوانین حفاظت از اطلاعات و محرمانگی داده بر اساس قوانین کشور میزبان تعیین می‌شود که ممکن است در برخی موارد مشکلاتی را ایجاد نماید.

نرم‌افزارهای کاربردی و اطلاعات، روی سرورها ذخیره می‌گردند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. جزئیات از دید کاربر مخفی می‌مانند و کاربران نیازی به آشنایی یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده می‌کنند ندارند این به معنی آن است که کاربر نیازی ندارد درگیر پیچیدگی های پشتیبانی و نگهداری سرور و سیستم های نرم افزاری تخصصی شود.

رایانش ابری راهکارهایی برای ارائهٔ خدمات فناوری اطلاعات به شیوه‌های مشابه با صنایع همگانی (آب، برق، تلفن و …) پیشنهاد می‌کند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونه‌ای انعطاف‌پذیرو مقیاس‌پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود. همان‌طور که کاربر تنها هزینه برق یا آب مصرفی خود را می‌پردازد. در صورت استفاده از رایانش ابری نیز کاربر تنها هزینه خدمات رایانشی مورد استفاده خود (اگر هزینه از کاربر دریافت شود) را پرداخت خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.